Narrow your search

Library

UHasselt (381)

KU Leuven (310)

UCLL (267)

UAntwerpen (252)

UGent (244)

KBR (224)

Hogeschool Gent (206)

Odisee (204)

Arteveldehogeschool (197)

VIVES (186)

More...

Resource type

book (367)

periodical (13)

dissertation (4)

digital (2)

film (2)

More...

Language

Dutch (335)

English (30)

French (6)

Spanish (5)

Undetermined (3)

More...

Year
From To Submit

2021 (2)

2020 (2)

2019 (7)

2018 (5)

2017 (3)

More...
Listing 1 - 10 of 381 << page
of 39
>>
Sort by

Digital
Het didactische werkvormenboek : variatie en differentiatie in de praktijk
Authors: ---
ISBN: 9789023255611 9789023255918 Year: 2018 Publisher: Assen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Door de juiste didactische werkvorm te kiezen, kunnen docenten met maximaal effect onderwijs geven. Het didactische werkvormenboek biedt de (toekomstige) docent een praktisch overzicht van bijna 250 didactisch onderbouwde werkvormen. Ook legt het de link naar de theorie en helpt het docenten om voor iedere onderwijsvraag de juiste werkvorm te kiezen. Een handig alfabetisch overzicht vat de belangrijkste eigenschappen van de besproken werkvormen samen. In deze twaalfde herziene editie van Het didactische werkvormenboek besteden de auteurs meer aandacht aan het gebruik van (interactieve) media als werkvorm of als hulpmiddel bij werkvormen. Ook is het hoofdstuk over activerende didactiek uitgebreid. De toenemende verantwoordelijkheid van leerlingen voor hun eigen leerproces, heeft namelijk ook gevolgen voor de keuze van de juiste werkvormen door de docent. Er zijn nieuwe werkvormen bijgekomen en een aantal werkvormen is geactualiseerd. Het didactische werkvormenboek biedt (toekomstige) docenten een schat aan mogelijkheden om effectief en attractief les te kunnen geven aan hun leerlingen. Een boek vanuit de praktijk voor de praktijk! Extra digitaal materiaal bij dit boek is gratis beschikbaar via www.lerarencampus.nl. Auteurs Piet Hoogeveen studeerde na de opleiding tot docent basisonderwijs onderwijskunde aan de universiteit van Groningen. Hij was van 1977 tot 2015 als docent onderwijskunde verbonden aan de lerarenopleiding van Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) te Nijmegen. Jos Winkels studeerde na de opleiding tot docent basisonderwijs Onderwijskunde aan de Radbouduniversiteit Nijmegen. Hij was werkzaam in het basis-, voortgezet en beroepsonderwijs. Vervolgens werkte hij als docent onderwijskunde aan de hogescholen in Nijmegen en Tilburg. Daarna was hij senior wetenschappelijk medewerker beroepsonderwijs en bedrijven bij Cito in Arnhem. Thans houdt hij zich vooral bezig met ontwikkelingen op het gebied van werkvormen.


Book
Opvoeden in verwarrende tijden : op zoek naar visie
Authors: ---
ISBN: 9789044121995 9044121995 Year: 2007 Publisher: Antwerpen ; Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Waarom levert de opvoeding van kinderen in onze huidige samenleving zoveel problemen op? Ettelijke reality tv-programma's gaan over opvoedingsproblemen. Kijkcijfers wijzen uit dat ze erg populair zijn. Kijkt men uit leedvermaak? Of veeleer uit een soort opluchting dat het er in het eigen gezin nog niet zo kwaad aan toe gaat? In de scholen lijkt het niet veel anders. Er werd zelden zoveel geklaagd over het onderwijs als nu, zodat sommigen zich afvragen of de school nog wel voor haar taken bekwaam is. De oorzaak van deze malaise is fundamenteel. Het lijkt erop dat de moderne westerse mens in de dynamiek van de twintigste eeuw niet alleen het zicht is kwijtgeraakt op zijn eigen zingeving, maar in samenhang daarmee ook op een goede invulling van de opvoeding van en het onderwijs aan de jongere generatie. Dit boek geeft een visie op een aantal problemen en de achtergronden ervan in opvoeding en onderwijs. Daarna gaat het na in hoeverre de door de Verenigde Naties gelanceerde idee van een cultuur van vrede en geweldloosheid een antwoord kan zijn op de crisis van de westerse cultuur en wat daarvan de consequenties zijn voor opvoeding en onderwijs. (Bron: covertekst)


Book
De l'un à l'autre
Authors: ---
ISBN: 2870850883 9782870850886 Year: 1987 Volume: vol *17 Publisher: Bruxelles CIACO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Ontdek jezelf
Author:
ISBN: 9789492011442 Year: 2016 Publisher: Gent Witsand

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe komt het dat we onszelf zo vaak vastrijden of saboteren? Waarom vinden we zo moeilijk het evenwicht tussen egoïsme en altruïsme? En tussen afhankelijkheid en zelfredzaamheid?Om goed te kunnen leven en goed te kunnen samenleven is het zo belangrijk dat we eerst onszelf ontdekken. Als we inzicht krijgen in onszelf, verwerven we immers een nieuw soort leiderschap over ons leven, en kunnen we op een diepgaandere manier dienstbaar zijn aan onszelf én aan anderen.Bron : www.witsand.be


Book
Autopoiesis : perspectief op duurzaam, betekenisvol onderwijs
Author:
ISBN: 9789057480935 Year: 2013 Publisher: s.l. Agentschap NL, Programma duurzaam door

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
De opvoedingssituatie in allochtone éénoudergezinnen: een verkennend onderzoek
Authors: ---
Year: 2003 Publisher: Brussel CBGS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Opvoeden in het onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789001704940 Year: 2007 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Opvoeden in het onderwijs is geschreven voor studenten die opgeleid worden tot leraar basisonderwijs. Het boek biedt in formatie en opdrachten om de pedagogische taak als leraar te realiseren. Opvoeden op school houdt de ontwikkeling van een stimulerende en veilige leef- en leeromgeving in met behulp van een pedagogisch plan. Opvoeden betekent ook een vertrouwensband met elk kind ontwikkelen. Dit lukt alleen als leerkrachten beschikken over een breed palet aan vaardigheden en een inlevende houding. Opvoeden geeft tenslotte kinderen de kans morele, sociale en persoonlijke waarden te ontwikkelen. Autonomie is daarbij een kernbegrip. Opvoeden op school lijkt minder eenvoudig dan vroeger. Hoe ga je bijvoorbeeld om met geweld,pesten en seksuele verleidingen in en rond de school? Hoe herken je ernstige opvoedingsproblemen van kinderen? Welke hulp van anderen kun je inroepen bij deze problemen? Het boek sluit in zijn opbouw aan bij competentiegericht opleiden. Steeds zijn concrete situaties uit de praktijk het uitgangspunt voor nadere verkenning, theoretische doordenking en reflectie op eigen ervaringen. De relatie met de bekwaamheidseisen van de SBL helpt je je eigen leervragen over opvoeding in het onderwijs te articuleren. Met vele praktijkgerichte opdrachten leer je je pedagogische inzichten en vaardigheden ontwikkelen.


Book
Het tienerbrein : over de adolescent tussen biologie en omgeving
Author:
ISBN: 9789462983984 9462983984 9789462987470 9789048534500 9789048534494 Year: 2017 Publisher: Amsterdam AUP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Je zoon van 15 is slim en verstandig. Waarom doet hij dan soms van die ongelooflijk domme dingen? En waarom vindt hij zijn smartphone en onmiddellijke bevrediging belangrijker dan het plannen van zijn activiteiten? Waarom neemt hij soms onverantwoorde risico's? En hoe kan het dat tieners zich plots heel snel ontwikkelen en een eerdere achterstand omzetten in een voorsprong? Antwoord: de tiener is 'werk in uitvoering'. Dat hangt samen met de hersenrijping: die gaat door tot ver na het twintigste jaar. De steun, sturing en inspiratie die een tiener krijgt uit zijn omgeving, zijn essentieel voor die rijping. Ouders, onderwijsgevenden, sportcoaches: ze zorgen voor de kennis en ervaringen die een tiener nodig heeft om zich een optimale plek te verwerven in onze snel veranderende samenleving.'Het tienerbrein' bespreekt de dertig neuropsychologische inzichten die iedere volwassene zou moeten hebben om een tiener te begrijpen en hem of haar zich te laten ontplooien. Aan de orde komen de hersenfuncties, cognitief functioneren, sociaal gedrag en slaap. Ook gaat het boek in op de verschillen tussen jongens en meisjes, hoe zij kiezen, plannen en beslissen. Het tienerbrein richt zich op gedrag, cognitie en ontplooiing thuis en op school, in sport en muziek. En het geeft aanbevelingen uit de neuropsychologische praktijk. Bron : https://www.standaardboekhandel.be/seo/nl/boeken/psychologie/9789462987470/jelle-jolles/het-tienerbrein


Book
Wat is goed onderwijs? 4 : bijdragen uit de pedagogiek
Authors: ---
ISBN: 9789059316348 Year: 2011 Publisher: Den Haag Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De vraag ‘Wat is goed onderwijs?’ beantwoordt de pedagogiek met een wedervraag: ‘Waartoe dient het onderwijs?’ Ze stelt vragen als: Waar zijn de interventies en acties van het onderwijs dan op gericht en welke normatieve basis ligt aan die acties ten grondslag? Wanneer is er nu sprake van een ‘gelukt’ kind? Is een kind ‘geslaagd’ met een hoge Cito-score of een diploma van het middelbaar onderwijs? Als het zichzelf geslaagd voelt? Of als zijn of haar omgeving spreekt van een ‘actief, aardig en behulpzaam’ kind? Als het een mooie of zelfs succesvolle loopbaan ontwikkelt? Of gelden toch nog andere criteria? Het gaat zeker niet alleen om fundamentele, filosofische discussies, maar vooral ook om heel praktische zaken die om een antwoord vragen. In dit boek komen kwesties aan de orde als: Moeten we leerlingen zo snel en effectief mogelijk voorbereiden op ‘later’. Of moet de school een vrije ruimte zijn, waar leerlingen juist niet aan de eisen van de maatschappij moeten voldoen, maar de gelegenheid tot verdieping krijgen? Is spelen tegengesteld aan leren of is het juist een geschikte vorm voor het inleiden van leerlingen in de cultuur? En is ‘de’ cultuur een fictie, omdat in de school vele culturen samenkomen? Hoe verhoudt de school zich tot de virtuele leefomgeving van leerlingen? Wat is de wenselijke relatie van een leraar met zijn of haar leerlingen en hoe is die te realiseren? Voorkomen van conflicten is beter dan deze achteraf op te moeten lossen, maar hoe kunnen leerlingen wenselijk sociaal gedrag leren? Werkt passend onderwijs en hoe kunnen leraren hieraan vormgeven? Hoe belangrijk is samenwerking met instellingen voor welzijn, gezondheidszorg, jeugdhulpverlening en veiligheid? De auteurs hanteren in hun bijdragen uiteenlopende uitgangspunten en ideeën. Maar hoe dan ook, alle antwoorden hebben consequenties voor het professioneel handelen van leerkrachten. Dit is het vierde deel in de reeks ‘Wat is goed onderwijs?’. In de vorige delen werd deze vraag beantwoord vanuit het perspectief van de sociologie, de leerpsychologie en vanuit de bestuurskunde.


Book
Het sociale kapitaal van jonge kinderen : jonge kinderen, opvoeders en opvoedingsondersteuning
Author:
ISBN: 9066650737 Year: 1992 Publisher: Utrecht SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

uitgesproken bij de aanvaarding van het ambt van hoogleraar in de algemene opvoedkunde, in het bijzonder empirisch onderzoek van normale opvoedingssituaties aan de Universiteit van Amsterdam op woensdag 18 maart.

Listing 1 - 10 of 381 << page
of 39
>>
Sort by