Listing 1 - 10 of 381 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Door de juiste didactische werkvorm te kiezen, kunnen docenten met maximaal effect onderwijs geven. Het didactische werkvormenboek biedt de (toekomstige) docent een praktisch overzicht van bijna 250 didactisch onderbouwde werkvormen. Ook legt het de link naar de theorie en helpt het docenten om voor iedere onderwijsvraag de juiste werkvorm te kiezen. Een handig alfabetisch overzicht vat de belangrijkste eigenschappen van de besproken werkvormen samen. In deze twaalfde herziene editie van Het didactische werkvormenboek besteden de auteurs meer aandacht aan het gebruik van (interactieve) media als werkvorm of als hulpmiddel bij werkvormen. Ook is het hoofdstuk over activerende didactiek uitgebreid. De toenemende verantwoordelijkheid van leerlingen voor hun eigen leerproces, heeft namelijk ook gevolgen voor de keuze van de juiste werkvormen door de docent. Er zijn nieuwe werkvormen bijgekomen en een aantal werkvormen is geactualiseerd. Het didactische werkvormenboek biedt (toekomstige) docenten een schat aan mogelijkheden om effectief en attractief les te kunnen geven aan hun leerlingen. Een boek vanuit de praktijk voor de praktijk! Extra digitaal materiaal bij dit boek is gratis beschikbaar via www.lerarencampus.nl. Auteurs Piet Hoogeveen studeerde na de opleiding tot docent basisonderwijs onderwijskunde aan de universiteit van Groningen. Hij was van 1977 tot 2015 als docent onderwijskunde verbonden aan de lerarenopleiding van Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) te Nijmegen. Jos Winkels studeerde na de opleiding tot docent basisonderwijs Onderwijskunde aan de Radbouduniversiteit Nijmegen. Hij was werkzaam in het basis-, voortgezet en beroepsonderwijs. Vervolgens werkte hij als docent onderwijskunde aan de hogescholen in Nijmegen en Tilburg. Daarna was hij senior wetenschappelijk medewerker beroepsonderwijs en bedrijven bij Cito in Arnhem. Thans houdt hij zich vooral bezig met ontwikkelingen op het gebied van werkvormen.
Didactic strategies --- differentiële opvoeding --- didactische werkvormen
Choose an application
Waarom levert de opvoeding van kinderen in onze huidige samenleving zoveel problemen op? Ettelijke reality tv-programma's gaan over opvoedingsproblemen. Kijkcijfers wijzen uit dat ze erg populair zijn. Kijkt men uit leedvermaak? Of veeleer uit een soort opluchting dat het er in het eigen gezin nog niet zo kwaad aan toe gaat? In de scholen lijkt het niet veel anders. Er werd zelden zoveel geklaagd over het onderwijs als nu, zodat sommigen zich afvragen of de school nog wel voor haar taken bekwaam is. De oorzaak van deze malaise is fundamenteel. Het lijkt erop dat de moderne westerse mens in de dynamiek van de twintigste eeuw niet alleen het zicht is kwijtgeraakt op zijn eigen zingeving, maar in samenhang daarmee ook op een goede invulling van de opvoeding van en het onderwijs aan de jongere generatie. Dit boek geeft een visie op een aantal problemen en de achtergronden ervan in opvoeding en onderwijs. Daarna gaat het na in hoeverre de door de Verenigde Naties gelanceerde idee van een cultuur van vrede en geweldloosheid een antwoord kan zijn op de crisis van de westerse cultuur en wat daarvan de consequenties zijn voor opvoeding en onderwijs. (Bron: covertekst)
Educational sciences --- onderwijs --- opvoeding --- pedagogiek --- Child rearing --- Moral and ethical aspects --- Family --- Handbooks, manuals, etc. --- Education --- Philosophy --- 664.1 Gezin --- 720 Onderwijs --- opvoeden --- 433 --- Opvoeding in het gezin --- Opvoedingstheorieën --- geweldloos opvoeden --- opvoedingsproblemen --- solidariteit --- vredesopvoeding --- 431.6 --- Algemene pedagogiek (opvoeding, pedagogie) --- Gezin --- Onderwijs --- Geweldloze opvoeding --- Opvoeding en onderwijs ; algemeen --- Opvoedingsproblemen --- Vredesopvoeding ; onderwijs --- Onderwijs en opvoeding --- Opvoeding --- 101155.jpg --- Pedagogie --- Opvoeding in de praktijk --- Opvoedkunde; 20e eeuw --- Opvoeding en onderwijs --- Vredesopvoeding --- 20e eeuw --- 21e eeuw --- Maatschappij
Choose an application
Psychiatry --- Developmental psychology --- Education --- Famille --- Gezin --- Opvoeding --- Psychologie --- #GBIB:CBMER
Choose an application
Hoe komt het dat we onszelf zo vaak vastrijden of saboteren? Waarom vinden we zo moeilijk het evenwicht tussen egoïsme en altruïsme? En tussen afhankelijkheid en zelfredzaamheid?Om goed te kunnen leven en goed te kunnen samenleven is het zo belangrijk dat we eerst onszelf ontdekken. Als we inzicht krijgen in onszelf, verwerven we immers een nieuw soort leiderschap over ons leven, en kunnen we op een diepgaandere manier dienstbaar zijn aan onszelf én aan anderen.Bron : www.witsand.be
Zelfanalyse --- Competentie --- Coaching --- Zelfevaluatie --- Levenskunst --- Opvoeding --- Onderwijs --- Psychology
Choose an application
Educational sciences --- sustainability --- ethische opvoeding --- onderwijsfilosofie --- onderwijs --- duurzame ontwikkeling
Choose an application
Sociology of minorities --- Sociology of education --- allochtonen --- eenoudergezinnen --- opvoeding --- Flanders
Choose an application
Opvoeden in het onderwijs is geschreven voor studenten die opgeleid worden tot leraar basisonderwijs. Het boek biedt in formatie en opdrachten om de pedagogische taak als leraar te realiseren. Opvoeden op school houdt de ontwikkeling van een stimulerende en veilige leef- en leeromgeving in met behulp van een pedagogisch plan. Opvoeden betekent ook een vertrouwensband met elk kind ontwikkelen. Dit lukt alleen als leerkrachten beschikken over een breed palet aan vaardigheden en een inlevende houding. Opvoeden geeft tenslotte kinderen de kans morele, sociale en persoonlijke waarden te ontwikkelen. Autonomie is daarbij een kernbegrip. Opvoeden op school lijkt minder eenvoudig dan vroeger. Hoe ga je bijvoorbeeld om met geweld,pesten en seksuele verleidingen in en rond de school? Hoe herken je ernstige opvoedingsproblemen van kinderen? Welke hulp van anderen kun je inroepen bij deze problemen? Het boek sluit in zijn opbouw aan bij competentiegericht opleiden. Steeds zijn concrete situaties uit de praktijk het uitgangspunt voor nadere verkenning, theoretische doordenking en reflectie op eigen ervaringen. De relatie met de bekwaamheidseisen van de SBL helpt je je eigen leervragen over opvoeding in het onderwijs te articuleren. Met vele praktijkgerichte opdrachten leer je je pedagogische inzichten en vaardigheden ontwikkelen.
Opvoedkunde. --- Pedagogie. --- Educational sciences --- opvoeding --- lerarenberoep --- didactiek --- onderwijs --- 433 --- 474 --- Competentiegericht onderwijs --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Klasmanagement --- Klassfeer --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Lerarenopleiding --- Morele opvoeding --- Omgangsvormen (Regels en afspraken) --- Onderwijsstijlen --- Opvoeden tot burgerzin --- Opvoeding (Pedagogie) --- Opvoedingsproblemen --- Relatie leraar-leerling --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Waardevorming --- 474.22 --- 474.23 --- Basisonderwijs --- Opvoeding en onderwijs --- Opvoeding in de praktijk --- 473.7 --- Morele ontwikkeling --- Opvoeding --- Problemen --- Regels --- Waarden --- Didactiek basisonderwijs; algemeen --- Didactische principes --- Didactiek --- Pedagogiek --- Nederland --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
Je zoon van 15 is slim en verstandig. Waarom doet hij dan soms van die ongelooflijk domme dingen? En waarom vindt hij zijn smartphone en onmiddellijke bevrediging belangrijker dan het plannen van zijn activiteiten? Waarom neemt hij soms onverantwoorde risico's? En hoe kan het dat tieners zich plots heel snel ontwikkelen en een eerdere achterstand omzetten in een voorsprong? Antwoord: de tiener is 'werk in uitvoering'. Dat hangt samen met de hersenrijping: die gaat door tot ver na het twintigste jaar. De steun, sturing en inspiratie die een tiener krijgt uit zijn omgeving, zijn essentieel voor die rijping. Ouders, onderwijsgevenden, sportcoaches: ze zorgen voor de kennis en ervaringen die een tiener nodig heeft om zich een optimale plek te verwerven in onze snel veranderende samenleving.'Het tienerbrein' bespreekt de dertig neuropsychologische inzichten die iedere volwassene zou moeten hebben om een tiener te begrijpen en hem of haar zich te laten ontplooien. Aan de orde komen de hersenfuncties, cognitief functioneren, sociaal gedrag en slaap. Ook gaat het boek in op de verschillen tussen jongens en meisjes, hoe zij kiezen, plannen en beslissen. Het tienerbrein richt zich op gedrag, cognitie en ontplooiing thuis en op school, in sport en muziek. En het geeft aanbevelingen uit de neuropsychologische praktijk. Bron : https://www.standaardboekhandel.be/seo/nl/boeken/psychologie/9789462987470/jelle-jolles/het-tienerbrein
Adolescentie. --- Hersenen. --- Neuropsychologie. --- ontwikkelingspsychologie --- puberteit --- Developmental psychology --- Age group sociology --- Neuropsychologie --- Gedrag --- Jongeren --- Opvoeding --- 443 --- ontwikkelingspsychologie adolescenten --- tieners - teenagers --- ontwikkeling - development --- opvoeding - parenting --- hersenonderzoek - brain research --- tieners --- Tieners --- 159.98 --- Ontwikkelingspsychologie --- Adolescenten --- Pubers --- Opvoeding en onderwijs --- Ontwikkeling --- Adolescent --- Puber --- Onderwijs --- Primary education --- Secondary education --- Jeugd --- Educational sciences --- neuropsychologie --- opvoeding --- adolescentie --- differentiatie --- differentiëren --- differentiële opvoeding - tieners --- Ontwikkelingspsychologie : jongeren --- Adolescentie --- brein --- 159.922 --- Jongere --- Social psychology
Choose an application
De vraag ‘Wat is goed onderwijs?’ beantwoordt de pedagogiek met een wedervraag: ‘Waartoe dient het onderwijs?’ Ze stelt vragen als: Waar zijn de interventies en acties van het onderwijs dan op gericht en welke normatieve basis ligt aan die acties ten grondslag? Wanneer is er nu sprake van een ‘gelukt’ kind? Is een kind ‘geslaagd’ met een hoge Cito-score of een diploma van het middelbaar onderwijs? Als het zichzelf geslaagd voelt? Of als zijn of haar omgeving spreekt van een ‘actief, aardig en behulpzaam’ kind? Als het een mooie of zelfs succesvolle loopbaan ontwikkelt? Of gelden toch nog andere criteria? Het gaat zeker niet alleen om fundamentele, filosofische discussies, maar vooral ook om heel praktische zaken die om een antwoord vragen. In dit boek komen kwesties aan de orde als: Moeten we leerlingen zo snel en effectief mogelijk voorbereiden op ‘later’. Of moet de school een vrije ruimte zijn, waar leerlingen juist niet aan de eisen van de maatschappij moeten voldoen, maar de gelegenheid tot verdieping krijgen? Is spelen tegengesteld aan leren of is het juist een geschikte vorm voor het inleiden van leerlingen in de cultuur? En is ‘de’ cultuur een fictie, omdat in de school vele culturen samenkomen? Hoe verhoudt de school zich tot de virtuele leefomgeving van leerlingen? Wat is de wenselijke relatie van een leraar met zijn of haar leerlingen en hoe is die te realiseren? Voorkomen van conflicten is beter dan deze achteraf op te moeten lossen, maar hoe kunnen leerlingen wenselijk sociaal gedrag leren? Werkt passend onderwijs en hoe kunnen leraren hieraan vormgeven? Hoe belangrijk is samenwerking met instellingen voor welzijn, gezondheidszorg, jeugdhulpverlening en veiligheid? De auteurs hanteren in hun bijdragen uiteenlopende uitgangspunten en ideeën. Maar hoe dan ook, alle antwoorden hebben consequenties voor het professioneel handelen van leerkrachten. Dit is het vierde deel in de reeks ‘Wat is goed onderwijs?’. In de vorige delen werd deze vraag beantwoord vanuit het perspectief van de sociologie, de leerpsychologie en vanuit de bestuurskunde.
Educational sciences --- Sociology of education --- onderwijskunde --- pedagogiek --- klasmanagement --- didactische principes --- departement Algemeen 11 --- Onderwijs --- Pedagogiek --- Opvoeding en onderwijs --- Spelend leren --- Brede school --- Intercultureel onderwijs --- ICT --- Klassenmanagement --- Sociale opvoeding --- Passend onderwijs --- Relatie leraar - leerling --- Opvoeding --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
uitgesproken bij de aanvaarding van het ambt van hoogleraar in de algemene opvoedkunde, in het bijzonder empirisch onderzoek van normale opvoedingssituaties aan de Universiteit van Amsterdam op woensdag 18 maart.
Ontwikkelingspsychologie --- Sociale en morele ontwikkeling. --- Sociology of education --- opvoedingsondersteuning --- Sociale psychologie --- Pedagogiek --- Kinderpsychologie --- Sociale verpleegkunde --- Kinderen --- Opvoeding en onderwijs --- Opvoedingsondersteuning --- #KVHB:Opvoeding --- kinderopvoeding --- kinderzorg --- gezinsopvoeding --- 37 --- 362.7 --- 37.018 --- Jeugdpsychologie --- Kind --- Opvoeding --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Onderwijs
Listing 1 - 10 of 381 | << page >> |
Sort by
|